Agenda

Eigen Radost evenementen / evenementen opleiding Russische en Slavische Studies Amsterdam/ culturele Slav-genda / belangrijke UvA data (FGw)

Collegejaar 2021-2022

Lieve Radostniki,

Ondanks de kou buiten, wensen we iedereen een fijne en warme januari toe. Naast de geweldige Slavische Hits van de maand en de Radost kijk-, lees-, en luisterlijst  kan je hier ook de (minuscule) update over de grote reis lezen!

Update over de Grote Reis

Velen van ons hebben nooit een Grote Reis meegemaakt. Het voelt als een sprookje dat zich afspeelde in een land hier ver vandaan langgeleden. Maar deze nostalgie zal binnenkort weer hedendaagse realiteit worden! We zijn samen met de Reiscommissie leden (Ines van den Berg, Andre van der Leeuw en Araik Gingnagel) hard op weg naar het realiseren van deze reis. Zo kunnen we met veel trots zeggen dat de reis in de week van 2 mei zal plaatsvinden dus houd deze data vrij! Verder doen we er alles aan om de reis door te kunnen laten gaan en houden we de reisadviezen van Buitenlandse Zaken goed in de gaten.

Stageplekken bij Buitenlandse Zaken

Nu we het dan toch over het buitenland hebben, is het misschien ook wel zo interessant om te noemen dat zij een van de grootste aanbieders zijn als het aankomt op stageplekken! Voor studenten Russische en Slavische studies bieden zij regelmatig interessante stageplekken aan in zowel ons eigen land, als over de grens! Op onze website bij het kopje 'stages' is een doorverwijspagina te vinden met wat aanvullende informatie en de link naar de website van het Ministerie zelf.

Radost kijk-, lees-, en luisterlijst

Оливье (oftewel, Russische salade)

Wat past er nou meer bij het nieuwe jaar dan de Оливье салат­? Dit typisch Russische comfortfood van Belgische afkomst brengt ons hopelijk weer in de vrolijke decemberfeeststemming.

Door de tijd heen is deze salade behoorlijk veranderd. Lucien Olivier, een Belgische kok, bracht de salade eind 19e eeuw naar Rusland. Het recept was geheim, maar bevatte dure ingrediënten als kaviaar en kalfstong. De souschef van Olivier vond de salade zo lekker dat hij het recept stal en de salade in zijn nieuwe restaurant ging verkopen onder een andere naam. Later verkocht hij dit recept door, waardoor ook de populariteit van de оливье salade steeg. Gewone mensen gingen opzoek naar alternatieven voor de dure ingrediënten en zo ontstond langzaam de salade die wij nu kennen. Dankzij de receptendief kunnen wij dus nu nog steeds van deze salade genieten zonder dat het een fortuin kost! Het kost echter wel wat (wacht)tijd, begin dus op tijd met koken.

Ingrediënten:

• 3 middelgrote aardappelen (gekookt)
  • 4 wortels (gekookt)

• 450g doperwtjes (gekookt)

• 4 of 5 eieren (gekookt)

• 5 of 6 augurken

• Kappertjes (optioneel)

• Докторскаяworst (voor wie geen vegaversie wil)

De bereiding is heel simpel. Snijd alles in blokjes van ongeveer 1 bij 1 cm, dus ietsjes groter een doperwt. Doe alles bij elkaar in een grote schaal samen met het belangrijkste ingrediënt van deze salade: de mayonaise. Haal vervolgens de innerlijke Rus in je naar boven, en wees zo gul als je kan met deze goddelijke saus (ongeveer 250g moet erin, meer mag altijd). Breng op smaak met wat mosterd, zout en peper. Ook kun je op het eind eventueel nog wat dille toevoegen. Meng alles goed en zet de salade een uurtje in de koelkast zodat hij goed op smaak komt. Приятного аппетита!

Laatste Toast (1943)

In tijden zoals deze kunnen we altijd rekenen op de woorden van Anna Axmatova om onszelf in te vinden (vertaling: Miriam van Hee).

Laatste toast

Ik drink op mijn verwoeste huis,

Op mijn meedogenloze leven,

Op de eenzaamheid van ons samenzijn,

En op jou drink ik,

Op de leugen van de lippen die mij verraden hebben,

Op de ijselijke kou van je ogen,

Op de wereld die wreed en grof is,

Op God die me niet gered heeft.

Slavische Hits van de maand

ANASTASIJA - Ubica

Bovenaan onze lijst voor deze maandmail staat de gloednieuwe release van niemand minder dan Anastasija Ražnatović. Hoewel men zou denken dat ze beter bekend staat bij haar voornaam, die tevens haar artiestennaam is, is dit niet zo zeer het geval. Haar achternaam die ze heeft ontleend aan wijlen haar vader Željko Ražnatović "Arkan", staat bij veel inwoners van voormalig Joegoslavië in het geheugen gegrift. Als beroepscrimineel (en later veroordeeld oorlogsmidadiger) trouwde hij in 1995 met de "koningin van turbo-folk", oftwel Svetlana Veličković "Ceca". Een kleine drie jaar later werd Anastasija geboren. Haar vader zou ze echter niet leren kennen, daar hij in het jaar 2000 in Belgrado door een huurmoordenaar is vermoord. "Gelukkig" treedde Anastasija in de voetstappen van haar moeder en koos ze ervoor carrière te maken als zangeres. Of haar succes nou voortkomt uit haar zangtalent, of eerder uit mama's imago en centen is aan de luisteraar om te bepalen

Антоха MC - Бабки

Vanuit het Servie komen we aan in Moskou bij Антоха MC (Anton Kuznecov). Voor zijn bijzondere muziekstijl heeft Anton zich laten inspireren door verschillende genres zoals hip-hop, jazz, funk en reggae. Niet algeheel onverwacht voor iemand die uit een familie van muzikanten stamt. Ondanks zijn razende populariteit en muzikale successen, blijft Anton onafhankelijk produceren: hij schrijft zijn eigen teksten, neemt zijn eigen instrumenten op, brengt zijn eigen muziek uit en maakt zelfs zelf zijn videoclips. Zeker geen verkeerde prestatie voor iemand die al zo'n 10 jaar actief muziek maakt.

Zalia - bezsensownie feat. Przyłu

Tot slot komen we aan in Polen bij Julia Zarzecka (Zalia) die voor dit nummer heeft samengewerkt met de Poolse rapper Bartek Przyłucki (Przyłu). Julia is een twintigjarige Poolse zangeres en componiste die gefascineerd is door Soul en RnB. Haar favoriete artiesten zijn dan ook Mahalia, Ella Mai en Jorja Smith. Haar eigen nummers laat ze voornamelijk beïnvloeden door sounds afkomstig uit indie/lo-fi en jazz. In Zalia's nummers staan grote steden en hun gemeenschappen vaak centraal.

Liefs,
Mark, Zephyra en Karlijn