Agenda

Eigen Radost evenementen / evenementen opleiding Russische en Slavische Studies Amsterdam/ culturele Slav-genda / belangrijke UvA data (FGw)

Collegejaar 2021-2022

Lieve Radostniki,

Na een maand radiostilte zijn we weer terug van weggeweest! In het kader van de huidige ontwikkelingen in Oekraïne, hebben wij besloten de maandmail van februari te laten voor wat het is. Ik denk dat ik voor de meerderheid van jullie spreek wanneer ik zeg dat de gebeurtenissen in Oost-Europa ons diep hebben geraakt en ons nogal van ons stuk hebben weten te brengen. Daarom wil ik nogmaals benadrukken hoe belangrijk het is om je frustraties, angsten, twijfels en andere gedachten te delen met anderen. Voor ons slavisten zijn dit soort periodes allesbehalve eenvoudig en dat mag best uitgesproken worden.

Dat gezegd hebbende, wil ik graag overgaan naar de orde van de dag. Bij dezen een gloednieuwe maandmail gevuld met de nieuwste nieuwtjes, Slavische hits en natuurlijk de kijk- en leestips!

Lezingenreeks UvA iedere dinsdagavond 18:00 uur (vanaf 15 maart)

Vanaf komende dinsdag start een nieuwe lezingenreeks over de oorlog in Oekraïne: .ua discussions. Het doel is om meer informatie te bieden over Oekraïne en studenten te voorzien van betrouwbaar commentaar op de geschiedenis, cultuur, maatschappij en politieke situatie van Oekraïne. Iedere week is er een lezing van ongeveer een half uur; aansluitend is er ruimte voor vragen. De discussie wordt hybride aangeboden via Zoom en in OMHP C2.17, iedere dinsdagavond om zes uur.

Radost kijk-, lees-, en luisterlijst

Filmpje?

Behoefte om jezelf te verdiepen in de Oekraïnse filmcultuur? Bekijk dan de volgende website: https://www.moviemeter.nl/toplijst/film/2922/top-10-beste-ukraine-films

De Nacht Staat Op Voor Oekraïne

Op 19 maart zal de nacht niet zomaar opstaan. In samenwerking met verschillende clubs, zoals Paradiso en de Melkweg, en organisaties vindt een inzamelingsactie voor Oekraïne plaats. Als Radost zullen we hier met wat mensen heen gaan! Laat het vooral ook aan het bestuur weten als je mee wilt.

Meer informatie is te vinden op: https://denachtstaatop.com/en/program/filter/?section=events&type=56&from=2022-03-19&to=2022-03-19

Andrej Kurkov - Grey Bees (серые пчёлы)

Kurkov is een Oekraïense schrijver die momenteel in Kiev woont. Het boek 'Grey Bees' beschrijft het leven van twee imkers die woonachtig in Donbass. Ze wonen letterlijk in niemandsland, tussen de separatisten en het Oekraïense leger in.

Maria Matios - Sweet Darusia, a tale of two villages (солодка Даруся)

Maria Matios is een Oekraïnse dichter en schrijver. Ze heeft al meerdere prijzen achter haar naam staan. In de roman staan familierelaties centraal, maar Matios plaatst deze in de tumultueuze historische context van Oekraïne tussen 1920 en 1990. Haar werk biedt bovendien inzicht in het huidige verschrikkelijke conflict.

Een tip van meneer Gingnagel

'Een heel leuke Balkanwinkel in de Pijp, Kalemegdan, viert haar officiële opening op donderdag 24 maart. Er is muziek, theater, kunst en veel lekkers te eten en te drinken (uit de Balkan uiteraard!).'

Meer informatie: https://www.instagram.com/p/CapzS-ZoOeT/?utm_medium=copy_link

Slavische Hits

Ook deze maand hebben we weer drie Slavische hits voor jullie op een rijtje gezet. Volledig in het thema van deze mail willen we een drietal Oekraïenstalige nummers met jullie delen:

KALUSH ORCHESTRA - STEFANIA

Bovenaan de lijst staat niemand minder dan het rapcollectief KALUSH dat dit jaar Oekraïne zal vertegenwoordigen op het Eurovisie Songfestival in Turijn. Oprichter Oleh Psiuk werkt voor deze performance samen met multi-instrumentalist Ihor Didenčuk die tevens deel uitmaakt van het electro-folkcollectief Go_A dat Oekraïne vorig jaar op de vijfde plek wist te krijgen. Zal het combineren van een traditionele sound met eigentijdse rap zorgen voor wederom een plekje in de top vijf?

ЛУНА - Виграй

Voor deze top drie willen we ook graag weer een nummer van Kristina Gerasimova (ЛУНА) uitlichten. Hoewel de Oekraïense uit Kiev voornamelijk in het Russisch schrijft, beheerst ze het Oekraïens minstens zo goed. Met onder andere dit nummer poogt ze haar Russischtalige publiek te betoveren met de schoonheid van de Oekraïense taal.

KAZKA - СВЯТА

Tot slot zijn we aangekomen bij KAZKA. De relatief jonge muziekgroep uit Kiev houdt zich naar eigen zeggen voornamelijk bezig met "experimentele pop". De groep is in 2017 opgericht door Oleksandra Zaric'ka en Mikita Budaš. Hun debuutsingle свята werd meteen een hit en sinds dien is het collectief niet meer weg te denken van de Oekraïenstalige muziekscene.

Liefs,

Mark, Zephyra en Karlijn